zaterdag 6 september 2014

Mijn beeld van positief trainen


                                                                            bron foto
Wat is positief trainen? Prop je de hond alleen vol met voertje's? Kun je de hond opvoeden met behulp van positieve training?

Lees hier mijn mening over wat positief trainen inhoud.


Positief trainen.

Positief trainen word vaak gezien als iets zwaks. De hond wordt volgepropt met voertjes en je zou er alleen trucjes mee kunnen aanleren. De hond zou je er niet mee kunnen opvoeden. Ook zouden er geen wetenschappelijke inzichten voor zijn.

Positief trainen is veel meer dan alleen belonen met een voertje.  Positief trainen houd in dat je iets gebruikt wat jou hond motiveert.  Het hoeven dus niet eens alleen voerbeloningen te zijn. Word jou hond gemotiveerd door speeltje's dan gebruik je speeltje's , houd je hond er alleen al van bemoedigen woorden dan gebruik je dit,of een variatie van alles. Mijn hond werd bijv een periode gemotiveerd door dennenappels... tja haha. Positief trainen draait om een band krijgen met je hond de hond vind het leuk om iets te leren omdat hij op een enthousiaste manier begeleid wordt in het doen van het juiste. Ook word er gekeken naar lichaamstaal en het tempo van het leren van de hond. Dominantie is een betekenisloos woord  bij de positieve opvoeding.

"  Je kunt een hond trucjes leren maar niet opvoeden met de positieve training's    methode."

Je kunt wel degelijk je hond opvoeden op een positieve manier simpel door het gedrag bij te sturen. Hier heb je geen correctie middelen bij nodig. Een hond niet de mogelijkheid geven om verkeerd gedrag te laten zien , de prikkels weg nemen die voor het ongewenst gedrag kunnen zorgen en in een  omgeving waar je zelf goed de controle kunt houden, leren hoe de hond zich wel moet gedragen. Dit vergt misschien meer tijd,en het baasje moet bereid zijn veel geduld te tonen.

Houd in je achterhoofd dat een hond eigenlijk  niks fout kan doen. De hond weet van nature uit onze regels niet.
Gaat er iets niet zoals jij dat wou? Sorry maar de fout ligt altijd bij de baas. Jij moet je hond begeleiden in wat hij goed moet doen. Waarom zou je de hond hard  aan pakken als deze niet eens weet wat hij verkeerd doet?
Op onze theorie avond, van de gehoorzaamheid 1 cursus had een van de instructeurs
een mooie manier om ons te laten zien hoe het voelt als je iemand's taal niet spreekt, maar er wel iets van je verwacht wordt.  Ze zou  in het Frans vragen of iemand het licht uit wilde doen. Hierbij zou zij steeds ongeduldiger en bozer de vraag gaan stellen. Wat leer je van zo'n situatie? Niet dat je het licht uit moet doen.Je weet niet dat de instructrice boos is vanwege een lichtknop ( tijnzij je frans spreekt :p). In  jou ogen is ze op dat moment gewoon boos. Zij is de pestkop. Je hebt geen idee wat er van je verwacht word.

Mijn blog gaat over de 'positieve opvoeding' de dingen die ik heb geleerd.
Geleerd op mijn fijne honden school, uit boeken en research via Internet.
Dankzij deze dingen ga ik steeds meer achter mijn keuze betreffende de positieve opvoeding staan.
Hoewel de positieve opvoeding allang niks nieuws meer is. Hoor ik toch nog zoveel
mensen,  over range orde , dominantie enzv...
De hond zou continu bezig zijn om zijn positie uit te testen,dit terwijl dit vaak niet eens het geval is.
De meningen over positief opvoeden zijn verdeeld. Ik kan begrijpen dat er mensen zijn die deze 'positieve opvoeding' niks vinden. Het is natuurlijk niet aan mij om te zeggen hoe een ander met zijn hond om moet gaan. Een training's methode moet je liggen. Sta je er niet voor de volledige 100% procent achter , dan wordt het natuurlijk ook niks. Ik raad je wel aan om je in de lichaamstaal van de hond te verdiepen. En ik hoop dat er op  respectvolle manier gereageerd word op mijn posts.

Ik wil iedereen bedanken die de moeite neemt om mijn berichten te lezen.
Ik hoop dat we samen voor meer begrip in de honden wereld kunnen zorgen. En ik wens jullie en jullie hond
Lots of love



Nog wat lees voer.
Deze mensen houden zich bezig met de wetenschappelijke kanten.
Monique Udell
Clive Wynne
James Serpell & zijn boek Domestic dog
Patricia Mcconnell
alfawolf is achterhaald










Subscribe to Our Blog Updates!




Share this article!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Return to top of page
Powered By Blogger | Design by Genesis Awesome | Blogger Template by Lord HTML