maandag 27 oktober 2014

Flexi rolijnen en de gevaren.

De Flexi rolijnen de betere hondenlijn toch?






Op zich heb ik zelf niks tegen flexi's mits deze goed gebruikt worden.
Je geeft de hond een stukje vrijheid maar hij zit toch ook veilig vast.
Vandaag  bespreken we de gevaren van een flexi , en hoe je er veilig mee om kunt gaan.

Hi iedereen!
Wat leuk dat je weer op mijn stukje internet bent beland.

Iedereen kent hem vast wel, de flexi rolijnen.
De lijn die de hond een beetje vrijheid biedt , en waarbij je toch redelijke de controle over je hond hebt.

Ik ben best enthousiast over flexi's. Ik gebruik de mijne bij het dagelijkse blokje om in de avond,  wanneer het lekker rustig is. Maar ook regelmatig in het bos, wanneer ik hem even niet los wil laten lopen bijvoorbeeld op nieuwe plaatsen.

Belangrijk is dat je de lijn op passende wijze hanteert. 
Een flexi rolijn kan erg handig zijn, maar soms ook erg gevaarlijk.

Misschien heb je dit wel eens mee gemaakt. Je hond maakt een sprintje en komt aan de einde van de lijn, hij kan nu een flinke ruk aan zijn nek krijgen. 
Ik heb al een aantal honden in het park over de kop zien vliegen. 

Zo zijn er nog een aantal dingen: 
De hond kan ten alle tijden ineens uitwijken. Niet echt handig als je bijvoorbeeld in de buurt van een fiets pad of tram baan loopt.
Je kan de hond niet gemakkelijk terug hijsen. Wanneer het terug hijsen niet lukt grijpen mensen vaak het koord vast. Pas hier mee op. Ik heb verhalen gehoord over geamputeerde vingers of brandwonden dankzij de flexi. Een ongeluk zit dus al snel in een klein hoekje. 

Dit kan al redelijk verholpen worden door je hond  wat basis commando's te leren. 
Het is absoluut geen overbodige luxe om je hond bijvoorbeeld het commando ' kom hier' aan te leren. Dit kan erg handig zijn als je andere mensen of fietser enzovoort .. ziet aan  komen. 
'

Trekt je hond erg hard? Dan zou ik persoonlijk de flexi rolijn niet aanraden.
De lijn kan stuk gaan en daarbij is ook niks vervelender dan een hond die alle kanten opslingert. In dit geval kun je misschien beter voor een veldlijn  kiezen.

Veel mensen vinden het leuk om  hun hond voor te stellen aan andere honden. 
De meeste honden zijn hier aan de lijn vaak niet van gediend. Een andere hond begroeten terwijl jou hond aan de flexie zit kan ook nog eens erg gevaarlijk zijn. Een flexi draait gemakkelijk om de hond heen of de riemen raken verstrengeld. Zelf de sociaalste hond   kan  agressief reageren wanneer de lijnen met elkaar in de knoop raken. 
Met een flexi is de kans hierop natuurlijk groter.

Een kleine scenario:


Je wandelt  lekker in het bos op het stukje aanlijn gebied. Je hondje reageert wat feller aan de lijn, een ontmoeting met een andere hond zie je niet zitten.( lees ook mijn stukje over de gele hond ) Dan zie je iemand tegemoet komen met een hond aan de flexi.  Je roept nog 'Hij houd er niet zo van ! Pas op de lijn!' Jullie honden raken verstrikt en voor je het weet ontstaat er een vechtpartij.

Hoe kon  dit  worden voorkomen?
Eigenlijk met wat simpele basis etiquette.

Doggo heeft een geweldig stuk geschreven over de ongeschonden regels in de  hondenetiquette,  waar iedere hondenbaas eigenlijk van op de hoogte zou moeten zijn.
Lees het stuk hier :  doggo hondenetiquette





Het  koord van een flexi is messcherp als deze gespannen staat. Met een tapelijn heb je hier al minder last van. 
       Rollijn vario tape L/Flexi/Hond/Lijnen & halsbanden     Rollijn classic koord xs/Flexi/Hond/Lijnen & halsbanden
      Flexi tapelijn                                                    Flexi koordlijn.  




De flexi kan een geweldig hulp middel zijn. Gebruik hem alleen verstandig. Hou rekening met jezelf en de  omgeving.

Wat ik zelf altijd prettig vind is de gewone lijn meenemen in mijn jaszak. 
Kom ik dan op een stuk waar het wat drukker word, dan doe ik de gewone lijn bij mijn hond aan en verdwijnt de flexi in mijn zak.  
Verdere tips :

Kies de juiste maat . Heb je een erg sterke of grote hond kies dan een veldlijn.
Hou je hond even bij je, bij het passeren van een andere hond. 
Leer hem wat commando's.
Laat geen kinderen met de flexi lopen.
Controleer de flexi regelmatig op slijtage's, lees de veiligheid instructies die je erbij krijgt ook altijd goed door.  lees ook  info flexi en veiligheid





Wat vinden jullie van flexi's?               En welke flexi heb jij?




















Subscribe to Our Blog Updates!




Share this article!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Return to top of page
Powered By Blogger | Design by Genesis Awesome | Blogger Template by Lord HTML